fbpx

Jak mówić, żeby dzieci chciały się uczyć

5 sposobów zachęcania dziecka do współpracy.

I. OPISZ PROBLEM

Zamiast rozkazywać: Proszę natychmiast wziąć się za odrabianie lekcji 
Opisz problem: Karol lekcje masz nie odrobione.

Pamiętaj! Gdy rodzic opisuje problem zamiast rozkazywać, dziecko jest bardziej skore do tego, by zachowywać się odpowiedzialnie.

II. ZAPROPONUJ WYBÓR

Zamiast rozkazywać: Proszę natychmiast wziąć się za odrabianie lekcji
Zaproponuj wybór: Wolisz najpierw odrobić zadanie z j. polskiego czy z matematyki?

Pamiętaj! Groźby i rozkazy wywołują w dziecku poczucie bezradności albo chęć oporu.

III. WYRAŹ TO JEDNYM SŁOWEM

Zamiast: Kiedy Szanowny Pan się namyśli i zacznie odrabiać lekcje?
Wyraź to jednym słowem: Karol, lekcje.

Pamiętaj! Dzieci nie lubią wysłuchiwać kazań ani wyjaśnień. Jedno słowo zachęca je do pomyślenia o problemie i zastanowienia się, co należy zrobić.

IV. OPISZ, CO CZUJESZ I WYRAŹ SWOJE OCZEKIWANIA

Zamiast zawstydzania: Kiedy ty w końcu weźmiesz się za naukę? Leń jesteś i tyle.
Opisz, co czujesz: Jest mi przykro, że codziennie muszę przypominać ci o odrabianiu lekcji, oczekuję, że o godz. 16.00 samodzielnie usiądziesz do odrabiania zadań.

Pamiętaj! Kiedy rodzic opisuje swoje uczucia, nie atakując i nie ośmieszając dziecka, jest ono w stanie go wysłuchać i zareagować w sposób odpowiedzialny

V. NAPISZ LIST i przyklej w odpowiednim miejscu

Lubię jak mnie czytasz. Twoja lektura. Słówka z j. angielskiego tęsknią za Tobą

Literatura: Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole.