Koncepcja
KONCEPCJA PRACY NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Da Vinci” w Koszalinie na lata 2020/2023
„Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej” Janusz Korczak
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe: Dz.U. z 2017r. poz. 59 ze zmianami
Nr 256, poz. 2572 z póź. zmian.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego. (Dz. U. poz. 1658 z póź. zmianami ).
Wstęp
Niniejszy dokument stanowi plan rozwoju szkoły na najbliższe lata.
W założeniu nie jest to forma kompletna i zamknięta. Uświadamia jednak szeroko pojętemu środowisku skupionemu wokół szkoły, że przy zaangażowaniu wszystkich podmiotów możliwe jest tworzenie naszej wspólnej przyszłości.
Planowane zmiany nie mogą wynikać z przypadku, lecz winny stanowić efekt skutecznego planowania i świadomych zamierzeń. W związku z tym powinny być oparte na szerokiej pracy diagnostycznej i współdziałaniu wszystkich podmiotów, którymi są uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Przedstawiona koncepcja niewątpliwie wymagać będzie uzupełnienia, monitorowania i weryfikacji. W czasie opracowywania koncepcji wzięto pod uwagę wnioski z planów (wizji szkoły).
Opracowanie koncepcji pracy szkoły to wiele wspólnych działań, takich jak: spotkanie przedstawicieli społeczności szkoły i przyjęcie misji szkoły, prace w zespołach nauczycieli, indywidualne spotkania dyrektora z różnymi osobami oraz opracowanie projektu przez nauczycieli i przyjęcie przez Radę Pedagogiczną.
I.CHARATERYSTYKA SZKOŁY
1.Dane ogólne szkoły
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Da Vinci” w Koszalinie jest szkołą, która powstała z myślą o uzupełnieniu braków takich szkół na Pomorzu Środkowym (i nie tylko).
Organem prowadzącym : Monika Ferenszkiewicz
Obecnie szkoła jest placówką 6 oddziałową. Planuje się jako placówkę 8 oddziałową.
2.Historia szkoły
Historia szkoły dopiero się tworzy, ponieważ szkoła powstała 1 września 2014r. jako 1 oddziałowa z kl. I, tak więc karty szkoły dopiero będą się zapisywać.
Mottem szkoły jest :
Wizja szkoły na miarę XXI wieku, a „biegnie” na pewno w wiek XXII. Zróbmy więc wszystko, aby Wizja i Misja szkoły zrealizowała się. Patrząc na przebieg wydarzeń istnieje możliwość wykonania zadania.
Dyrektorem przedsięwzięcia jest P. Monika Ferenszkiewicz, a dyrektorem ds. ped. jest P. Dorota Wojtowicz.
3. Lokalizacja
Budynek, w którym mieści się szkoła usytuowany jest na obrzeżach miasta. Przy szkole jest sala gimnastyczna oraz plac, który powoli zmienia się w ciekawy plac sportowo-rekreacyjny.
4.Kadra szkoły
W szkole pracuje 24 nauczycieli, dyrektor ds. ped.. Młoda kadra nauczycieli jest pełna pomysłów i inicjatyw. Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych (WDN, konferencje, posiedzenia rady pedagogicznej, spotkania zespołów, warsztaty, spotkania z rodzicami) oraz w formach zewnętrznych (studia podyplomowe, kursy doskonalące, konferencje, spotkania metodyczne, warsztaty, a także formy szkoleń on- line).
5.Baza szkoły
Placówka dysponuje obecnie 7 salami lekcyjnymi, oraz stworzyliśmy pracownię komputerową, stołówkę, pokój nauczycielski , pokój pedagoga, sale terapeutyczne i gabinet dyrektora.
Szkoła jest systematycznie modernizowana, a zaplecze dydaktyczne jest wzbogacane w nowe pomoce i sprzęt multimedialny.
II. MISJA SZKOŁY
Nasza placówka ma wspierać rodzinę w procesie wychowania i nauczania
poprzez stwarzanie uczniom optymalnych warunków do ich prawidłowego
i wszechstronnego rozwoju oraz ściśle współpracować z bliższym i dalszym
otoczeniem działając dla dobra społeczności szkolnej, lokalnej
oraz społeczeństwa polskiego.
III.WIZJA SZKOŁY
W naszej szkole dążymy do wychowania uczniów na świadomych i pełnoprawnych członków społeczności lokalnej oraz obywateli RP. Uczymy ich kochać, szanować i żyć kulturą i tradycjami narodu polskiego oraz Pomorza Środkowego. Jednocześnie stwarzamy w szkole atmosferę tolerancji i otwartości wobec innych narodów i ras, ucząc języków obcych, kultury, geografii i tradycji innych krajów. Wychowujemy uczniów, którzy w przyszłości wykażą się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do funkcjonowania na kolejnych etapach edukacyjnych i w życiu dorosłym.
IV.MODEL ABSOLWENTA
Realizując misję naszej szkoły i działając zgodnie z jej wizją, dążymy
do wykształcenia i wychowania ucznia, który…
…jest aktywny
posiada zainteresowania i rozwija je
uczy się języków obcych
jest twórcą i odbiorcą sztuki i kultury
wykazuje się samodzielnością
…jest ciekawy świata
korzysta z różnych źródeł informacji
poszerza wiedzę na miarę swoich możliwości
jest wrażliwy na piękno przyrody
…jest odpowiedzialny
podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje
umie samodzielnie rozwiązywać problemy
cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki
zna swoje słabe strony i pracuje nad nimi
…jest otwarty
nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami
umie współdziałać w grupie
prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych
…jest optymistą
pozytywnie patrzy na świat
lubi siebie i innych
wierzy w swoje możliwości
umie odróżniać dobro od zła
…jest prawy
jest uczciwy i prawdomówny
zna zasady dobrego zachowania się i przestrzega ich
zna symbole regionalne, narodowe i religijne i wie jak się wobec nich zachować
… jest tolerancyjny
rozumie, że różnice między ludźmi są zjawiskiem naturalnym
szanuje inne rasy i nacje oraz ich poglądy
jest wrażliwy na potrzeby innych
…jest krytyczny
selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich wiarygodność i przydatność
do określonego celu
…jest świadomy swoich praw i praw innych ludzi
zna swoją wartość, swoje prawa
zna i respektuje prawa innych.
Pragniemy, aby nasz absolwent był młodym człowiekiem, który:
– bardzo dobrze posługuje się ojczystym językiem polskim;
– zna historię własnego kraju, miasta i regionu;
– dobrze posługuje się językiem angielskim i niemieckim w typowych sytuacjach;
– rozwija swoje zainteresowania;
– potrafi określić swoje potrzeby;
– wie co sprzyja, a co zagraża zdrowiu;
– potrafi odrzucić niekorzystną, szkodliwą propozycję spędzania czasu;
– zna i wykorzystuje zasady dobrego wychowania;
– przetwarza informacje i posługuje się prostymi programami komputerowymi oraz dobrze
radzi sobie z technologią komputerową;
– umie korzystać z różnych źródeł wiedzy i czyta ze zrozumieniem;
– umie przygotowywać się do sprawdzianów i prac klasowych;
– pomaga innym i wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje problemy;
– umie się bawić wspólnie z innymi.
V. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
- Dydaktyka
Zakładane cele mające poprawić efekty kształcenia i wyniki sprawdzianów
zewnętrznych
☞ włączanie uczniów w realizację projektów edukacyjnych
☞ promowanie i wspieranie uczniów uzdolnionych
☞ systematyczne badanie i analizowanie efektów kształcenia i osiągnięć uczniów
☞ sumienne przygotowywanie uczniów do wszelkich przedsięwzięć
☞ analizowanie wyników sprawdzianów zewnętrznych.
☞ organizowanie różnorodnych zajęć dodatkowych i wspierających
☞ nauczenie i realizacja podstawy programowej w j. angielskim i nie tylko
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ znaczna część uczniów uczestniczy w różnych organizowanych w szkole zajęciach
dodatkowych
☞ uczniowie realizują chętnie projekty edukacyjne
☞ stwierdza się przyrost wiedzy i umiejętności u uczniów
☞ szkoła zdiagnozowana na wysokim poziomie dydaktycznym zewnętrznymi narzędziami
badawczymi
Podejmowane na bieżąco działania
☞ realizacja podstawy programowej
☞ monitorowanie realizacji podstawy programowej
☞ analiza i weryfikacja szkolnych programów nauczania
☞ dostosowanie treści programowych i sposobów ich realizacji do możliwości i potrzeb
uczniów – praca zespołów ds. indywidualnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych
☞ przejawianie inicjatyw dotyczących atrakcyjności i efektywności prowadzonych zajęć
☞ zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i zawodach
☞ indywidualne podejście do nauczania i ucznia
- Działalność opiekuńczo-wychowawcza
Zakładane cele mające poprawić efekty działalności opiekuńczo-wychowawczej
☞ kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich
☞ propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych
☞ eliminowanie przejawów agresji i przemocy
☞ udzielanie wsparcia uczniom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ w szkole podejmuje się inicjatywy promujące kulturalne zachowanie i właściwą postawę
obywatelską
☞ podejmowane w szkole działania promujące kulturę fizyczną, zdrowy tryb życia
i ekologię wpływają na postawy uczniów
☞ uczniowie i rodzice postrzegają szkołę jako miejsce bezpieczne i sprzyjające nauce
i rozwojowi ogólnemu dziecka
☞ uczniowie działają w ramach Samorządu Uczniowskiego i angażują się w różne akcje
społeczne ( od kl. IV)
Podejmowane na bieżąco działania
☞ Ewaluacja Programu Profilaktyczno-Wychowawczego Szkoły w każdym roku
szkolnym
☞ diagnoza sytuacji wychowawczej uczniów
☞ organizowanie akademii i uroczystości szkolnych
☞ organizowanie wycieczek, wyjazdów o charakterze turystycznym, krajoznawczym,
sportowym
☞ organizowanie spotkań i spektakli profilaktycznych
☞ udział uczniów w akcjach charytatywnych
☞ pedagogizacja rodziców w związku z problemami ich dzieci
☞ stała współpraca z instytucjami wspomagającymi oddziaływania wychowawcze
i społeczne szkoły
3.Baza szkoły
Zakładane cele dotyczące bazy szkoły
☞ utrzymanie budynku w odpowiednim stanie technicznym
☞ dbanie o estetykę obiektu i jego otoczenia
☞ w dalszym ciągu wzbogacanie szkoły w sprzęt komputerowy, multimedialny i nowe
pomoce dydaktyczne
☞ dążenie do większego wykorzystania sali gimnastycznej
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ placówka zapewnia przebywającym w niej osobom bezpieczne i higieniczne warunki
pracy i jest wyposażona w potrzebne środki dydaktyczne i sprzęt multimedialny
Podejmowane na bieżąco działania
☞ racjonalne gospodarowanie zasobami finansowymi
☞ przeprowadzanie remontów bieżących budynku
☞ zagospodarowanie otoczenia
☞ uzupełnianie wyposażenia pracowni w sprzęt multimedialny i oprogramowanie
☞ uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej
☞ zakupy sprzętu sportowego
☞ utworzenia placu sportowo-rekreacyjnego
4.Organizacja i zarządzanie szkołą
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły
☞ aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym
☞ przejrzystość i dostępność dokumentów szkolnych regulujących działalność placówki
☞ stała i efektywna współpraca z Radą Pedagogiczną
☞ efektywna współpraca z rodzicami
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ wewnętrzne prawo szkoły jest znane uczniom, rodzicom, nauczycielom i pracownikom
☞ szkoła funkcjonuje sprawnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami
☞ poszczególne organy szkoły współpracują dla dobra placówki
☞ ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołu nauczycieli
☞ propozycje rodziców są uwzględniane w planowaniu pracy placówki
Podejmowane na bieżąco działania
☞ monitorowanie prawidłowości przebiegu procesu kształcenia
☞ monitorowanie zgodności prawa wewnątrzszkolnego z aktualnymi przepisami prawa
oświatowego
☞ monitorowanie prawidłowości i spójności dokumentacji szkolnej
☞ tworzenie zespołów zadaniowych odpowiedzialnych za różne obszary działalności
placówki
☞ zapewnienie rodzicom dostępu do aktualnych informacji oraz dokumentacji szkolnej
☞ włączanie rodziców do niektórych działań placówki-zasięganie opinii dotyczących
uczniów, szkoły (poprzez ankietowanie, wywiady itp.)
5. Budowanie pozytywnego klimatu w placówce; funkcjonowanie szkoły
w środowisku lokalnym
Zakładane cele w zakresie budowania pozytywnego klimatu w placówce
i funkcjonowania szkoły w środowisku lokalnym
☞ budowanie właściwych relacji między uczniami, między uczniami i nauczycielami oraz
między rodzicami i nauczycielami
☞ dbanie o właściwe relacje między członkami Rady Pedagogicznej
☞ tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ właściwe relacje między uczniami, między uczniami i nauczycielami oraz między
rodzicami i nauczycielami oddziałują na atmosferę panującą w szkole i efektywność
podejmowanych działań
☞ udział uczniów w imprezach i uroczystościach, akcjach charytatywnych, konkursach
i zawodach na terenie szkoły i miasta jest zauważany i doceniany
☞ elementem tradycji szkoły jest uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
prezentacja osiągnięć i możliwości uczniów na różnych okolicznościowych festynach
☞ placówka ściśle współpracuje z instytucjami lokalnymi
☞ rodzice włączają się w działalność szkoły
Podejmowane na bieżąco działania
☞ kontynuacja działań sprzyjających integracji kadry pedagogicznej i niepedagogicznej
☞ konsekwencja w stawianiu uczniom wymagań zgodnych z regulaminami i statutem szkoły
☞ wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego zachowania
☞ włączanie się szkoły w lokalne działania o charakterze kulturalnym i patriotycznym
☞ analiza postrzegania szkoły przez środowisko lokalne- wywiady z rodzicami
6.Kadra szkoły
Zakładane cele w zakresie doskonalenia kadry pedagogicznej
☞ aktywny udział kadry szkoły w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia
☞ dobór kierunków doskonalenia kadry do potrzeb placówki
☞ kładzenie nacisku na wykorzystanie zdobywanej wiedzy i umiejętności do podnoszenia
efektywności nauczania
Fakty świadczące o realizacji założonych celów
☞ kadra pedagogiczna i niepedagogiczna uczestniczy w różnych formach doskonalenia
☞ nauczyciele proponują i przedstawiają dyrektorowi propozycje doskonalenia własnego na
dany rok szkolny lub dłuższy okres
☞ nauczyciele zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego
☞ dyrektor proponuje tematykę szkoleń na dany rok szkolny
☞ dyrektor w miarę możliwości zapewnia środki finansowe na doskonalenie zawodowe
Podejmowane na bieżąco działania
☞ określanie zakresu potrzeb szkoleniowych
☞ opracowywanie planu doskonalenia nauczycieli na każdy rok szkolny
☞ realizacja planu doskonalenia
VI.MONITORING REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
Wnioski z nadzoru pedagogicznego, prowadzona obserwacja i ewaluacja wybranych obszarów służyć będą jako baza do oceny i ewentualnej modyfikacji procesów zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości.
Ogólne zasady monitorowania realizacji działań ujętych w strategii
☞ obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli – wg harmonogramu
☞ kontrola realizacji podstawy programowej
☞ stała analiza efektów kształcenia
☞ stała analiza sytuacji wychowawczej
☞ obserwacja imprez i uroczystości szkolnych
☞ kontrola realizacji powierzonych zadań bieżących
☞ okresowa kontrola dokumentacji szkolnej.
VII. EWALUACJA KONCEPCJI
Koncepcja pracy szkoły jest dokumentem na okres trzech lat.
Z pewnością będzie podlegać zmianom.
Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego dyrektor wraz zespołem nauczycieli przygotowujących Plan Pracy Szkoły na kolejny rok szkolny dokonają przeglądu zadań w podstawowych obszarach szkoły. W przypadku dużych zmian zostaną zaproponowane poprawki do Koncepcji Pracy.
Po 2 latach zostanie wykonana ewaluacja Koncepcji Pracy Szkoły przez zespół nauczycieli, a wnioski i rekomendacje będą podstawą do opracowania kolejnej Koncepcji Pracy Szkoły.
Sposobami ewaluacji będą: obserwacja, ankiety i dyskusja przedstawicieli społeczności szkoły, a w razie potrzeby inne techniki ewaluacji.
VIII. ZAŁĄCZNIKI
Załącznikami do niniejszego dokumentu są spójne z jego treścią, opracowywane
i zatwierdzane stosownymi uchwałami w każdym roku szkolnym
Plan Nadzoru Pedagogicznego
Plan Pracy Szkoły
Program Profilaktyczno-wychowawczy
Plan Pracy Świetlicy Szkolnej